Läsprojekt

Nu i höst pågår ett läsprojekt på Ekbackeskolan. Det innebär att alla elever som går i åk. 1 oavsett program ska läsa en gemensam bok i fem veckors tid. Varje morgon ligger det 20 minuters läsning på schemat och på onsdagar får eleverna läsa i boken hemma. De förväntas läsa ca. 10 sidor per dag. Projektansvarig är Ewa Nilsson. Syftet med projektet är förutom att öka elevernas läsförmåga och förmåga att diskutera lästa texter, att skapa en samhörighet på skolan.

Projektet innebär att en gång i veckan ska eleverna diskutera de lästa sidorna tillsammans med sin svensklärare utifrån redan konstruerade frågor. Utifrån elevernas engagemang i de här diskussionerna kan läraren sen nominera någon elev varje vecka. Tillsammans utser de sen en vinnare. Priset kan vara en fika i kafeterian. Projektet avslutas med en temadag med ett författarbesök (förhoppningsvis) och något annat besök som går att koppla till innehållet i boken.

Svensklärarna tänker även utlysa en novelltävling som kopplas till bokens innehåll. Det finns även möjlighet för andra ämnen att göra uppgifter i anslutning till boken.

Boken vi kommer att använda heter Kyla och den är skriven av Therese Henriksson. Den är ca. 250 sidor lång och är skriven för åldersgruppen 12 - 17 år. Den utgavs år 2019 och räknas till genren ungdomsthriller.

Boken är skriven på enkel svenska och den handlar om ett litet samhälle i Norrbotten (Aleå) som blir strömlöst mitt i den kalla vintern där temperaturen visar minus 30 grader. Tre syskon är ensamma hemma, då föräldrarna har åkt till Thailand och de måste försöka överleva på egen hand. Kontakten med omvärlden är helt bruten och människor börjar frysa ihjäl, maten tar slut och desperationen börjar ta över.