Elevsidor

Ekbackeskolan har idag ca 450 elever som läser enligt ”blockläsningsmodellen” vilket innebär att normalt ligger undervisningen förlagd till fyra dagar i veckan. Den 5:e skoldagen, onsdagen, finns lärarna tillgängliga för handledning om det är något som man som elev behöver hjälp med.

Elever går ner för backen

Eleverna kan med sina bärbara datorer studera på ett modernt sätt. Skolan använder Teams vilket underlättar planeringen av skolarbetet för såväl elever som för lärare.

Skolans elever äter sin lunch på Ekebo och på nya skolans café kan eleverna fika.

Skolans elevkår tillsammans med skolledningen arbetar för att eleverna skall trivas under sina studieår. Elevkåren har olika trivselaktiviteter under året såsom pyntning vid Halloween, julkalender o s v. Studentkommittén arbetar för att avgångseleverna skall få ett trevligt och roligt minne för livet i samband med studenten. Balen är ett uppskattat inslag för de blivande studenterna. Ekbackeskolans student äger alltid rum på en lördag med bl a traditionsenlig studentlunch. När skolans portar öppnar för utspring kl 13.30 och musiken ljuder ut över skolgården är den full av förväntansfulla släktingar och andra nyfikna osbybor. Studenten på Ekbackeskolan är en festdag för samhället i Osby.