"Starka sinnen, starka hjärtan"

Gymnasielever på Ekbackeskolan arbetar för en positiv förändring i Osby kommuns grundskolor med projektet "Starka sinnen, starka hjärtan"! Våra engagerade gymnasieelever från Ekbackesskolan tar tag i den ökande psykiska ohälsan bland barn och ungdomar.

Projektet, som utgår från SKR:s Kraftsamling för psykisk hälsa och baserat på regeringens överenskommelse för 2023, riktar sig mot årskurs 9 i närliggande grundskolor. Genom föreläsningar och workshops vill vi arbeta mot målet att ge yngre elever de verktyg som behövs för att stärka sin psykiska hälsa.

Vi har idag haft äran att välkomna Christian Skogsgårdh till Ekbackeskolan i Osby, mer känd som "TikTokChrille," med över 140 000 följare och rankad som en av Sveriges mäktigaste personer i sociala medier enligt maktbarometern. Hans engagemang och berättelse om sin egen kamp mot psykisk ohälsa kommer att ge projektet en spännande dimension.

Kick-off för projektet ägde rum i dag på vår skola, där elever från Vård- och omsorgsprogrammet, Barn- och fritidsprogrammet och Försäljnings- och serviceprogrammet tillsammans med Christian Skogsgårdh samlades för att markera starten av detta viktiga arbete.

Tillsammans strävar vi efter ett samhälle med starka sinnen och starka hjärtan för kommande generationer. Följ med oss på vår resa mot positiv förändring!