Region Skånes Brysselkontor

Tisdagen den 4 april fick skolan besök av Michael Johnsson som arbetar på Region Skånes Brysselkontor samt Sofia Stridsberg som arbetar på Europadirekt i Hässleholm. Sofia började med att berätta om Europadirekt där syftet är att vara rådgivande till ungdomar när det gäller hur t ex EU:s lagar fungerar och de unga som vill prova att arbeta i ett EU-land.

Michael fortsatte med att berätta om sitt arbete på Region Skånes Brysselkontor. Michael visade en powerpointpresentation han kallade ” Back to School”. Michael som är från Lönsboda har varit elev på Ekbackeskolan.

Efter Ekbackeskolan studerade Michael till civilekonom med fördjupning i arbetsmarknadsrätt. Detta ledde honom till regeringskansliet där han arbetade på arbetsmarknadsdepartementet och finansdepartementet. Efter detta arbetade han i EU-kommissionen, Generaldirektoratet för sysselsättning och socialpolitik. Idag är han ansvarig för Region Skånes Brysselkontor där han började som handläggare.

Men varför har då Region Skåne kontor i Bryssel?

Där sker finansiering till Skåne från centralt utlysta program samt synliggörande av Skåne i Bryssel och Bryssel i Skåne, digitalisering, forskning och innovation, transport, gröna frågor och näringsliv. I Bryssel finns idag 300 stats – och regionkontor.

EU:s viktigaste arbete/frågor just nu är Ukrainakrigets konsekvenser för EU, inflationen, samt att EU vill investera mer i gröna företag som kan visa vägen i den gröna omställningen.

Innan Michael avslutade diskuterades en annan viktig sak inom EU, det vill säga Erasmus, ett projekt där våra elever på Ekbackeskolan i dag har möjlighet att göra APL eller delar av sitt gymnasiearbete i ett EU-land, exempelvis Malta, Tyskland eller Irland.