Utmanar andra skolor!

På onsdag den 14 december med start kl 18.00 kommer det att tillverkas 32 st Väderstads fältkaminer på Ekbackeskolan. Det är Jörgen Persson, svetslärare på vår skola, som utmanar samtliga svetsskolor i Sverige att tillverka kaminer till Ukraina. Jörgen Persson fick idén när han hörde talas om Väderstads fältkamin som är framtagen av Morgan Collin.

Idén att hjälpa till och svetsa egna fältkaminer till Ukraina fick Morgan Collin, som är produktingenjör på Väderstad, när han såg ett nyhetsreportage om hur det svetsades kaminer i Ukraina. Sedan dess har Väderstad på eget initiativ tillverkat och skickat i väg 150 st fältkaminer till Ukraina. Utöver det har cirka 600 kaminer av den här konstruktionen redan tillverkas av andra bolag.

Konstruktionsunderlaget är offentligt för att fler ska kunna hjälpa Ukraina och nu på onsdag kan vi på Ekbackeskolan hjälpa till att tillverka kaminer till Ukraina. Med start kl 18.00 på nya skolan så sätts tillverkningen i gång. Jörgen Persson kommer att bjuda in närliggande företag för att ge dem möjlighet att visa vad de kan. Ett pris kommer att delas ut till den som tillverkar en kamin snabbast och ett till den som svetsar bäst.

Nu är det upp till andra svetsskolor runt om i Sverige … antar ni utmaningen?