Hållbara 100-lappen

I slutet på veckan så fick ekonomerna i åk 1 besök från Länsförsäkringar Göinge-Kristianstad. Frida Borgström och Jessica Maazon besökte eleverna och berättade om projektet ”Hållbara 100-lappen” som går ut på att på ett hållbart sätt få en hundralapp att växa till en större summa. Alla elever får vardera 100 kr som de ska få att växa med en idé som är kopplad till något/några av FN:s 17 globala mål. Syftet är att ekonomielever ska utveckla sitt entreprenörskap samt få mer kunskap om hållbarhet och hållbart företagande. Under fem veckor skall eleverna nu träna på att vara entreprenörer med allt vad det innebär. Indelade i små arbetsgrupper, ”miniföretag”, får eleverna nu vara idérika, kreativa genomförare som vågar! Innan lektionspasset var slut hade alla grupperna kommit på affärsidéer. Om några veckor så får vi se vilken grupp som lyckats bäst. Överskottet kommer att skänkas till lokala välgörande ändamål i vår kommun.