Europadagen den 9 maj

I dag på Europadagen den 9 maj firar medlemsländerna i EU årsdagen av den historiska Schumandeklarationen som var grunden till skapandet av EU för att säkra freden och sammanhållningen i Europa. Under veckan som gått har vår skola uppmärksammat europasamarbetet på olika sätt och veckan avslutades med att under fredagen plantera ett träd vid nya skolan.

Ekbackeskolan har sedan ett antal år tillbaka deltagit i Erasmusprogrammet och i samband med det knutit ett antal kontakter i Europa bl a med en partnerskola i tyska Lüdinghausen. Från den fick vår skola en inbjudan att delta i projektet ”Get rooted in Europe” vars syfte är att skapa ett grönare Europa.

Kommunalrådet Niklas Larsson och ordförande i Barn- och utbildningsnämnden Lars-Anton Ivarsson hjälpte läraren Martina Ranvert med att plantera det nya äppelträdet vid nya skolan. Även skolans vaktmästare Leif Stiberg hjälpte till för att det skulle bli ett lyckat resultat.

Get rooted in Europe