Stötta skolans UF-företag

I år är det många nya UF-företag som startats av elever som går sista året på gymnasiet. Under läsåret får de prova på att driva ett företag på riktigt. Det gäller att omvandla teorin till praktisk handling och att verkligen få se vad entreprenörskap är för något. Elevernas affärsidéer varierar, allt från service till egentillverkade varor. Här presenteras en del av skolans UF-företag.

Stötta skolans UF-företag

Hej, vi är två tjejer som går vårt tredje och sista år på gymnasiet och håller nu på att starta upp vårt eget UF. Handlatryggt UF är ett företag som syftar till att hjälpa och underlätta så gott det går under de omständigheter som råder just nu med tanke på covid-19. Vi hjälper äldre och andra personer i riskgrupper som inte har samma möjlighet att ta sig ut och handla som förut. Vi når ut till alla butiker och företag inom Osby då vi vill stötta och bidra till den lokala handeln som också drabbas i dessa tider.

Betalning kommer att kunna ske via kort, kontant och med Swish!

Vi som kommer att driva företaget heter Molly och Ida!

Ida och Molly
Tellus UF

Det är vi som är Tellus UF! Vi är tre tjejer som går vårt sista år på Ekonomiprogrammet här på Ekbackeskolan. I vårt företag så brinner vi för miljön och för att försöka hjälpa miljön så mycket vi kan! Vi säljer därför tygpåsar, som är ett miljövänligare alternativ till plastpåsar! Vi säljer också fruktpåsar, som går att använda om och om igen, istället för att köpa plastpåsar att förvara sin frukt i. Dessutom säljer vi också toapapper, som inte är förpackat i plast. Toalettpappret är också gjort av 100% bambu, det är även dubbelt så långt som vanligt toalettpapper. Företaget vi köper toapappret av skänker 50 % av sin vinst till Water Aid!

Tellus UF
Do it 4 you

Doit4u UF består utav fyra glada tjejer, Linn Hallquist, lsabelle Holst, Ida Turesson och lzabelle Wallenborg som går våra sista år på gymnasiet. Vi driver detta företag för att underlätta och skydda våra äldre och de som är i riskgrupperna under dessa svåra tider genom att erbjuda hemleverans av matvaror och även uthämtning utav medicin.

Vi i företaget jobbar för att kunna göra skillnad.

Vill du veta mer om Doit4u UF eller om du har några frågor om vår affärsidé kan ni kontakta oss via våra sociala nätverk och mejl. Handla säkert med oss idag!

Do it 4 you
Morgon Lyx UF

Vi är 4 tjejer som går vårt sista år på Ekbackeskolan i Osby. Tillsammans kommer vi att driva UF-företaget Morgon Lyx UF.

Vår affärsidé är att göra din frukost både god och nyttig till ett rimligt pris. Tillsammans kommer vi att tillverka våra egna hembakade fröknäcke och müsli där ingredienserna är noga utvalda så att även du som gluten- och laktosintolerant kan ta del utav våra produkter. Vi kommer att finnas tillgängliga via instagram eller facebook där du hittar oss under namnet Morgonlyx UF.

Med tanke på omständigheterna som råder just nu kommer vi att erbjuda leveranser direkt till din dörr. Betalning kommer att kunna ske via Swish och kontant!

Morgon Lyx UF