Uttagningstävling

I fredags, den 7 februari, ägde den första uttagningstävlingen inför Yrkes-SM i svets rum på Ekbackeskolan. På plats fanns det tävlande från Viskastrandsgymnasiet, Gullmarsgymnasiet och Ekbackeskolan. Eleverna som tävlar skall under 5 timmar svetsa upp 7st olika detaljer i stål, rostfritt och aluminium. Några detaljer skall röntgas och alla detaljer ska bedömas på toppsida och rotsida innan man vet vilka deltagare som kvalificerats sig vidare.

Uttagningstävlingarna anordnas enligt följande;

7 februari Ekbackeskolan, Osby
13 februari, Fredrika-Bremergymnasiet, Haninge
19 februari, Strömbackaskolan, Piteå
12 mars, Bessemerskolan, Sandviken

De uttagna går sedan vidare till Svets-SM som sker i samband med Yrkes-SM 22-24 april 2020 i Helsingborg. Yrkes-SM är en tävling i yrkesskicklighet. Tävlingen anordnas för att öka intresset för olika yrken och höja statusen på svensk yrkesutbildning. Yrkes-SM bidrar samtidigt till en positiv utveckling av branscherna, kvaliteten höjs och tekniker vässas.