Skolstart läsåret 2019-2020

Läsåret 2019 började traditionsenligt med upprop. Ca 130 nya elever kom till skolan i onsdags för att påbörja sina studier på Ekbackekolan. Nya lärare och nya klasskamrater, schema och blockläsning m m väntade eleverna den första skoldagen. Den andra skoldagen var vikt till en aktivitetsdag för skolans olika program där syftet är att lära känna varandra mellan årskurserna. Skolans olika program hade förberett olika aktiviteter för sina elever.

På Ekonomiprogrammet var det 40 nya elever som började i årskurs 1 vilket har lett till att det blev två ekonomiklasser i ettan - EK19 A och EK19 B. Aktivitetsdagen för ekonomerna var i år inspirerad av Amazing Race. Över 100 elever var indelade i olika lag blandade mellan årskurserna.

Fösta uppdraget var att samla in konfetti som låg och skräpade på skolgården … rester från studentfirandet. Efter det var det så dags för eleverna att välja mellan två uppdrag - memory eller vikt. Tanken med att eleverna kunde välja mellan vissa uppdrag var att även om ett lag var lite efter så fanns det chans att komma ifatt. Det tredje uppdraget satte verkliga griller i huvudet. En gammal karta innan järnvägen kom till Osby vållade mycket bekymmer och en del trötta ben. I ekbacken fanns det 4 olika flaggor och en skulle bort och det visade sig vara Frankrikes flagga. För att klara av uppdraget var lagen tvungna att nynna på landets nationalsång .... Allons enfants de la Patrie, Le jour de gloire est arrivé ! - eller som det blir på svenska: Framåt ni fosterlandets barn, Nu nalkas ärans stora dag! Återvinning eller dans var nästa uppdrag följt av att man skulle leta reda på en plats i Osby med hjälp av en pluskod. Sist skulle laget ta ett gruppfoto antingen vid apan och kaninen eller konstgräsplanen. De tre snabbaste lagen kom till final där de skulle bygga ett korthus i två våningar, lägga ett pussel och sist men inte minst hissa den svenska flaggan på skolgården.

Eleverna i det vinnande laget fick varsin biobiljett - sen var det pizza i aulan för alla.

Plocka konfetti
Polka dans