Ekbackeklurarna

Idag har vi återigen haft besök av elever i åk 6-9 från kommunens grundskolor, Killebergsskolan, Hasslarödsskolan, Parkskolan och Örkenedsskolan. En gång i månaden träffas eleverna här för ”Ekbackeklurarna”. De får då lösa lite olika matematiska problem och klurigheter som de kanske inte stöter på i undervisningen på sina respektive skolor. Idag stod lite historiska matematiska inslag på programmet och eleverna fick testa på att multiplicera stora tal med hjälp av en metod som användes för över 500 år sedan, de fick räkna ut när påskdagen infaller utifrån den tyske matematikern Gauss påskformel och även lösa matematiska problem från en av de första matematikböckerna i Sverige från 1614. Träffen avslutades sedan med en liten lagtävling med 5 känguruproblem.