Ekbackeskolan syns nu bättre!

Skolans namnskylt har fått ett ansiktslyft och det var kanske på tiden. Lite ny färg har gjort susen och med belysning som skall monteras så småningom så kommer skylten att synas på ett sätt som vi inte är vana vid. Inte minst kommer det att märkas nu i höst då vi går mot mörkare tider och blickar man då mot vår skola så kommer namnet Ekbackeskolan att synas tydligt.

Tittar vi tillbaka i skolans historia så har det stått lite olika namn på skylten som prytt skolans framsida. När skolan var nybyggd stod det Realskola på skylten. Efter det så stod det Högre Samskola och sedan blev det bara Samskola. För många gamla elever är vår skola känd som Osby Samskola. Under det tidiga 70-talet stod det Osby Läroverk på skylten innan det så småningom blev Ekbackeskolan. Bilderna nedan visar hur det en gång såg ut.

Realskolan
Realskola text