Sommarlov

Sommarlov för eleverna blir det i alla fall ... om än kanske inte som vanligt. Några elever hade kanske hoppats på att få sommarjobb men i år blev det inga, andra hade sett fram emot att få resa utomlands men av det blev heller inget. Inget är som vanligt i år och det märks inte minst idag då vi inte har haft någon traditionell läsårsavslutning i Osby kyrka som vi brukar ha.

Vi ställdes alla i vår inför en helt ny situation när vi inte kunde mötas på vår arbetsplats som vanligt utan vi skulle bedriva distansutbildning. Det var en utmaning för oss alla men vi tog den och gjorde det bästa av situationen. Vi kan nu när läsåret är slut konstatera att många goda studieresultat har uppnåtts trots allt. Distansutbildningen har fungerat bättre än vad vi först trodde och vi kommer att ta med oss många nya lärdomar av vårens arbete inför det fortsatta skolarbetet framöver. Som det ser ut nu samlas vi till hösten på skolan med ”vanlig” undervisning och kan då även välkomna rekordmånga nya elever till Ekbackeskolan.

Våra avgångselever klarade av att få betyg i sina kurser och att förlänga läsåret med undervisning på sommaren kunde undvikas … till glädje för både elever och lärare. I morgon är det studenten och då kan våra avgångselever springa ut från vår skola med gymnasieexamen. För vissa blivande studenter väntar fortsatta studier på högskolor och universitet och för andra väntar ett spännande yrkesliv. Vi önskar dem alla lycka till i framtiden!

Vi från skolledningens sida vill tacka alla elever, lärare och övrig personal för ett fantastiskt bra arbete under det gångna läsåret.

Njut av sommaren och den blomstertid nu kommer med lust och fägring stor.

Vi önskar alla elever ett skönt sommarlov och välkomna åter till ett nytt spännande och lärorikt läsår 2020/21.

Anna och Anders

Skolledningen