Matlåda till elever

Nu erbjuds skollunch i form av en matlåda till gymnasieelever vid de kommunala gymnasieskolorna Osby kommun. Samhällsbyggnadsförvaltningen och Barn- och utbildningsförvaltningen har tillsammans utarbetat ett förslag till lösning av skollunchen för elever vid de kommunala gymnasieskolorna i Osby kommun.

Köken producerar, packar samt lämnar ut lunchpaket till eleverna.

Maten tillagas och kyls därefter ned. Eleven hämtar ut matpaketet kl. 08:15. På måndagar kommer det att serveras sallad men övriga dagar gäller matsedeln med en dags fördröjning. Portionerna beställs senast 09:30 dagen innan (till måndagen beställer ni maten på fredagen).

Tidsrymden för utlämning innebär att man undviker folksamlingar.

Förslaget innebär att ovanstående elever kommer att kunna göra en digital beställning till elna.svensson@osby.se, administratör på Ekbackeskolan, av matlåda senast kl. 09.30 vardagen innan avhämtning, Ange var ni ska hämta maten och om ni behöver specialkost.

Matlådan avhämtas dagligen vid någon av följande platser:

· Ekebo Kök

· Örkenedsskolans kök

· Killebergsskolans kök

· Visseltoftaskolans kök

Matlådan hämtas vid köket på anvisad plats. Utlämningsställena är utvalda för att separera utlämningen från ordinarie verksamhet, vilket gör att smittspridningen minimeras. Dessutom har utlämningsställena geografisk spridning för att det ska fungera schemamässigt för eleverna att hämta mat.

Elever som har symtom som feber, hosta och svårigheter att andas eller lättare symtom som halsont, snuva, illamående, huvudvärk och muskel- och ledvärk får inte hämta mat själva. Eleverna måste även vänta minst två dygn efter att de blivit friska innan de kan hämta en matlåda. Däremot kan friska vårdnadshavare hämta mat.

Från och med att maten hämtas har eleven själv ansvar för att maten är säker att äta.

Beställning av matlåda startar onsdag den 6 maj och avhämtning av matlåda påbörjas torsdag 7 maj.

Lunch serveras till gymnasielever som går på Osby kommuns gymnasieskolor oavsett folkbokföringskommun.