Entreprenören Ivar Bengtsson

Skolans unga entreprenörer i EK19B besökte BRIO Lekoseum där Solveig Nord berättade historien om hur entreprenören Ivar Bengtsson startade företaget BRIO. När Ivars gode vän Olof Persson hade köpt för många korgar och hans pengar var slut och inga respengar fanns kvar till Danmark fick Ivar frågan om han ville satsa sina pengar, sina hårt sparade slantar, 77 riksdaler och följa med på resan söderut och sälja korgar och sedan dela på förtjänsten. Så blev det! Hemma igen i Göinge kunde Ivar konstatera att han hade inte bara 77 riksdaler utan hela 177 riksdaler. Hans satsade kapital hade mer än fördubblats. Detta inspirerade Ivar att fortsätta och sälja korgar och så småningom grundade han sedan år 1884 företaget BRIO – Bröderna Ivarsson Osby.

En entreprenör är en idérik, kreativ genomförare som vågar och det kan man verkligen säga att det Ivar Bengtsson var.

För den som vill veta mer om entreprenören Ivar Bengtsson rekommenderas varmt ett besök på BRIO Lekoseum.

Här ses tre av klassens unga entreprenörer som vågar vara med på bild! Det bådar gott för framtiden.