Ekonomerna i åk 3 besökte New York

Entreprenörskap lönar sig … än en gång har elever som läser kursen Internationell ekonomi lyckats finansiera en resa till New York med intressanta studiebesök, sightseeing och lite shopping.

När ekonomerna nyligen åkte till New York så var syftet med resan att läsa en del av kursen Internationell ekonomi utomlands och att testa entreprenörskapet inte bara i teorin utan också i verkligheten.

Inför resan har eleverna sedan vårterminens start fördjupat sig i handelsteorier där Adam Smith och Riccardo förespråkar frihandel vilket också Sverige som ett litet exportberoende land står bakom men frihandel är ingen självklarhet i verkligheten. USA:s president Donald Trump har tydligen en annan åsikt om världshandeln med sitt ”America first” och handelskrig med Kina och Europa, så klart är att många handelshinder finns fortfarande kvar runt om i världen och många länder väljer att skydda sina egna intressen, s k protektionism, trots att de vet att frihandel skulle öka tillväxten i världen.

Att göra affärer i andra länder kräver också kunskap om hur saker och ting fungerar i omvärlden och i detta fall USA.

I New York väntade därför ett antal studiebesök som skall hjälpa eleverna att besvara ett antal frågor som ingår i en analysuppgift i kursen. Elevernas anteckningar från studiebesöken blir, kan man säga, källor som ligger till grund för elevernas slutsatser i deras arbete som eleverna arbetar med nu, åter hemma i skolan.

EK 16 i New York

Fösta dagen i den stora staden var vikt för sightseeing och först på listan var att åka upp i Empire State Building. Trots den kalla vinden så var vädret klart och utsikten fantastisk med alla skyskrapor i olika former och storlekar som reser sig upp på ön, en vy som inte liknar något annat i världen. Tittar man mot södra Manhattan så ser man idag den nya skyskrapan ”One World Trade Center” som reser sig upp mot himlen.

Inte långt från One World Trade Center låg vårt hotell Holiday Inn Manhattan-Finacial District, hotellkedjans högsta hotell i världen och inte så konstigt ligger den i New York.

Första dagen avslutades med en guidad rundvandring i FN-huset. Här ses eleverna framför Carl Fredrik Reuterswärds skulptur Non-Violence eller som den också kallas ”the knotted gun” vilken är en känd skulptur för många.

Empire State Building

Södra Manhattan

Utsikt över södra Manhattan från Empire State Building .

Södra Manhattan

Tar man båten till Staten Island får man en fantastisk vy över södra Manhattan. Man passerar även Ellis Island dit alla emigranter anlände när de kom till New York med hopp om ett bättre liv i "staterna". Intill ön finns även Frihetsgudinnan.

Ellis Island

Ellis island.

Frihetsgudinnan

Frihetsgudinnan.

Financial District

Södra Manhattan.

Holiday Inn

One World Trade Center.

Holiday Inn Manhattan Finacial District

Vårt hotell, Holiday Inn Manhattan-Financial District. Holiday Inn:s högsta hotell i världen.

Frukostställe nära hotellet

Ett av våra frukostställen som låg runt hörnan.

Säkerhetsrådet

FN:s säkerhetssal

Generalförsamlingen

FN:s generalförsamling

Wall Street

Wall Street. Börsen NYSE var upplyst i grönt för att hedra St Patrick's day.

Generalkonsulatet i NY

Studiebesök hos generalkonsulatet där generalkonsuln Annika Rembe tog emot eleverna och berättade om sin verksamhet och hur de kan hjälpa svenska företag att göra affärer i USA.

Sören Design

Sören Design UF tecknar nytt affärskontrakt.

Studiebesök hos Sveriges ständiga representation vid FN.

Handelsbanken i New York

Studiebesök hos Handelsbanken i New York.

FIKA

Chocolatier Håkan Mårtensson berättar om FIKA:s spännande företagshistoria och företagets nya utmaningar. Titta gärna på klippet på Youtube där Håkan knäcker ägg. https://www.youtube.com/watch?v=gcxAtud6__U Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Svensk-amerikanska handelskammaren i New York

Studiebesök hos Svensk-amerikanska handelskammaren i New York.

Gateway

Inflyttat i nya lokaler har handelskammaren skapat mötesplatser för företag, stora som små, som vill etablera sig i USA. En inkörsport till Amerika!

Gateway
St Patrics parade

St Patrick's parade

St Patrics parade
Gudstjänst i Harlem

Gudstjänst i Harlem. First Corinthian Baptist Church, Manhattan.

Heatherwick's Copper 'Vessel'

Ny turistattraktion i New York, Heatherwick's Copper Vessel som invigdes när vi var där.

SAS flyget hem

SAS-planet som väntar på att ta oss hem igen till good old Sweden.