Elevenkät

Osby kommun arbetar med målsättningen att eleverna i kommunens gymnasieskolor ska känna sig trygghet i och utanför skolan. Vidare vill Osby kommun ge dig undervisning av hög kvalite där resurserna på bästa sätt bidrar till ditt lärande. Nu är det dags för dig som elev att tycka till om din situation på din skola.

Med enkäten vill vi få dina upplevelser inom följande områden: Trygghet och trivsel, mobbing/kränkande särbehandlin/diskriminering, kunskap och lärande, asnvar och inflytande, utbildningsval- framtida arbetsliv.

Dina svar är viktiga för oss. Svaren använder vi för att förbättra och utveckla verksamheten.

Tack på förhand

1. Jag är... * (obligatorisk)
1. Jag är...

2. Skola * (obligatorisk)
2. Skola

3. Årskurs * (obligatorisk)
3. Årskurs

4. Program

Trygghet och trivsel * (obligatorisk)
Bestäm en gradering för varje delfråga
  Stämmer helt och hållet Stämmer ganska bra Stämmer ganska dåligt Stämmer inte alls
5. Jag trivs i skolan

6. Jag upplever en positiv stämning på min skola

7. Jag bidrar själv med en positiv stämning

9. Jag känner mig trygg i skolan * (obligatorisk)
9. Jag känner mig trygg i skolan

10. Upplever du att det finns otrygga platser på din skola * (obligatorisk)
10. Upplever du att det finns otrygga platser på din skola

11. Ange var du upplever dig otrygg

12. Bor du på internat? * (obligatorisk)
12. Bor du på internat?

13. Jag trivs med internatet

14. Jag är nöjd med aktiviteterna utanför skolan.

15. Jag är utsatt för mobbing/kränkande behandling/diskriminering under skoltiden * (obligatorisk)

Likabehandling
16. På vilket sätt blir du utsatt för mobbing/kränkande behandling/diskriminering under skoltiden? Flera val möjliga

Likabehandling
17. Jag är utsatt för mobbing/kränkande behandling/diskriminering utanför skoltid. * (obligatorisk)

Likabehandling
18. På vilket sätt blir du utsatt för mobbing/kränkande behandling/diskriminering utanför skoltid? Flera val möjliga

Likabehandling
19. Om du anser dig vara diskriminerad på vilka grunder i så fall? Fler val möjliga. * (obligatorisk)

20. Vem kränker/mobbar/diskriminerar dig? Flera val möjliga. * (obligatorisk)
20. Vem kränker/mobbar/diskriminerar dig? Flera val möjliga.

21. Känner du till att din skola har en plan mot diskriminering och kränkande behandling? * (obligatorisk)

Trygghet, trivsel, kunskap och lärande * (obligatorisk)
22. Jag känner glädje och lust att gå till skolan

23. Det finns vuxna i skolan att prata med när jag behöver det

24. Jag trivs med mina studiekamrater

25. Jag trivs med mina lärare

26. Skolarbetet gör mig nyfiken och jag får lust att lära mer

27. Jag upplever att mina lärare samarbetar över ämnesgränserna ex: ett samarbete mellan religionkunskap och svenska

28. Jag ser ett sammanhang mellan olika kurser och målen i mitt program.

29. Jag får veta hur det går för mig i skolarbetet

30: Mina lärare informerar mig om målen i de olika ämnena

31. Jag vet vad som krävs av mig för att nå målen i de olika ämnena

33. Mina lärare vägleder/informerar mig om vad jag behöver förbättra i respektive kurs. * (obligatorisk)

34. Om jag behöver stöd och hjälp i mitt skolarbete så får jag det från lärarna * (obligatorisk)
34. Om jag behöver stöd och hjälp i mitt skolarbete så får jag det från lärarna

Kunskap och lärande * (obligatorisk)
Bestäm en gradering för varje delfråga
35. Jag upplever mina lärare som kunniga i respektive ämnen.

36. Det centrala innehållet i undervisningen styr till stor del, men jag får vara med och påverka arbetssätt/arbetsformer/prov.

37. Jag känner att jag får gehör för mina synpunkter.

38. Jag anser mig kunna planera mitt skolarbete och på så sätt få en rimlig arbetsbörda.

39. Jag får information och vägledning inför framtida studier och arbete.

40. I min utbildning får jag kontakt med arbetslivet i form av t.ex. föreläsare, studiebesök och praktik

41. Jag kan rekommendera min skola till andra.

42. Jag kan rekommendera mitt gymnasieprogram till andra